-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17162 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

آيا مي توان با وجود آياتي كه علم غيب را ويژه ي خدا قرار مي دهد و خود پيامبر « ص » در آن آيات نفي علم غيب از خويش مي كند ، به پيغمبر « ص » نسبت علم غيب داد ؟
اگر منظور از علم غيب دانايي به غيب به طور استقلال و بدون افاضه ي از ناحيه ي خدا باشد مسلماً پيامبر « ص » داراي چنين علم غيبي نيست زيرا پيامبر « ص » در اصل وجود و هستي و تمام شئون هستي ممكن و محتاج و نيازمند به خداست و هيچ چيز از خودش ندارد و اگر كسي معتقد باشد كه پيامبر « ص » اين گونه علم غيب را داراست مشرك مي باشد . ولي اگر منظور دانستن غيب به تعليم و افاضه ي الهي باشد اين اعتقاد نه تنها اشكالي ندارد بلكه آيات قرآن آن را اثبات مي كند و ما نبايد در استفاده ي از آيات قرآن به برخي آيات توجه كرده از برخي ديگر غافل شويم صحيح است كه در برخي آيات علم غيب منحصر به خدا قرار داده شده است و در برخي ديگر خطاب به پيامبر « ص » مي فرستاد : « قل لااملك لنفسي نفعاً و لاضراً الا ماشاءالله و لو كنت اعلم الغيب لا استكثرت من الخير و ما مسني السو » .
{P - سوره اعراف ، آيه 188 . P}
ولي در پاره اي ديگر از آيات وارد شده كه خداوند رسولش را از غيب مطلع مي سازد مانند اين آيه « و ما كان الله ليطلعكم علي الغيب و لكن الله يجتبي من رسله من يشاء؛ چنين نيست {P - سوره آل عمران ، آيه 179 . P}
كه خدا شما را بر غيب آگاه سازد ولي خدا از فرستادگان خويش هركه را بخواهد برمي گزيند » .
و مانند اين آيه « عالم الغيب فلايظهر علي غيبه احداالا من ارتضي من رسول ؛ داناي غيب ، پس آگاه نمي سازد برغيب خود كسي را مگر آن را كه به پسندد از رسول و فرستاده » .
{P - سوره جن ، آيه 26 . P}
اين آيات دليل است كه خداوند غيب را به پيامبر « ص » تعليم فرموده است و براساس اين آيات مي توان گفت كه منظور از علم غيب در آياتي كه شما در نظر داريد علم غيب ذاتي و استقلالي است كه در آغاز نامه توضيح داديم يعني پيامبر « ص » داراي علم ذاتي نيست و اين گونه علم غيب ويژه اي خداوند است و منافات ندارد كه اگر خدا بخواهد از علم خويش طبق تصريح آيات اخير به پيامبرش تعليم فرمايد .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.